top of page

Ruimte maken voor jonge onderzoekers en uitvinders op school.


hop up op school

Zit jouw school ook vol onderzoekers, uitvinders en wijsneuzen? Zie jij ook hoe kinderen in hun spel van nature op onderzoek gaan, leren en experimenteren? Uiteraard wil je op school zoveel mogelijk ruimte geven aan de natuurlijke nieuwsgierigheid en intrinsieke motivatie van kinderen. Neutrale materialen helpen je daarbij op weg. In een open speel- en leercontext wordt niets voorgekauwd. Kinderen en leraar vinden er vrijheid om hun eigen speel- en leeromgeving flexibel vorm te geven. Het spontaan en zelfontdekkend spelen en leren wordt er volop gestimuleerd.

Spelen is leren

Jonge kinderen ontwikkelen zich van nature. Het zijn geboren onderzoekers die, nieuwsgierig als ze zijn, continu in de weer zijn om de wereld om zich heen te ontdekken. Daarbij creëren ze de meest innovatieve uitvindingen en bedenken ze als vanzelf oplossingen voor allerhande obstakels. Zo krijgen ze grip op hun omgeving en wordt hun kennis over de wereld vergroot. Niets is van­zelfsprekend, alles is nieuw en kennis wordt met vallen en opstaan verworven. Hun verbeelding en vindingrijkheid krijgen de vrije loop.

Neutrale materialen met een open einde

Wat kinderen daarbij nodig hebben, is een open speel- en leeromgeving die hen stimuleert en uitdaagt om zelf op ontdekking te gaan. Door te kiezen voor neutrale materialen met een open einde, stimuleer je initiatief, zelfsturing en ondernemingszin in kinderen. In tegenstelling tot materialen die maar één speelwijze suggereren, zijn het materialen die onbestemd zijn. Ze schrijven kinderen niets voor, maar bieden eindeloos veel mogelijkheden. Ze stimuleren de natuurlijke, nieuwsgierige en onderzoekende houding van kinderen. Zo ontstaat spelen met ruimte voor verbeelding en creativiteit.


Een tak, bijvoorbeeld, kan een vishengel worden; een roeispaan of vlaggenstok, een lepel om in moddersoep te roeren of het doet dienst als constructiemateriaal voor een vlot of hut. Je kan het gebruiken om er een bal mee uit een boom te halen of om een voetbalgoal af te bakenen. Je kan een tak gooien, buigen, breken, laten drijven, verbinden met iets anders, verbranden, splijten…


Door te werken met open hoeken en neutrale materialen ervaren kinderen meer vrijheid in hun spel. Ze gaan out of the box denken, elkaar uitdagen en prikkelen om steeds verder te gaan. Kinderen voelen zich gewaardeerd en worden sterk zelfregulerend. 21e-eeuwse vaardigheden worden spontaan gestimuleerd.





Een flexibele en mobiele speel- en leeromgeving

Kinderen hebben een omgeving nodig die ze kunnen beïnvloeden en waarin ze spelenderwijs hun eigen constructies en ideeën kunnen uitvinden, evalueren en wijzigen. (uit: Inspiring Scotland (). Loose Parts Play. A Toolkit2016)

Statische, onveranderbare ruimtes waar speelhoeken en materialen slechts één speelwijze suggereren, doen kinderen tekort. Dergelijke ruimtes schrijven kinderen voor hoe ze moeten spelen. De natuurlijke creativiteit en vindingrijkheid van kinderen wordt beknot. Speel- en leeromgevingen die door kinderen gemanipuleerd kunnen worden, die veranderen en veranderd kunnen worden, openen daarentegen voor kinderen een wereld vol mogelijkheden.


Die gedachte ligt aan de basis van de ontwikkeling van de Hop Up Playgrounds. Kinderen ontpoppen zich opnieuw tot de krachtige onderzoekers en vindingrijke architecten die ze van nature zijn. Het is een speelconcept voor plekken en ruimtes waar kinderen van 3 tot 12 jaar spelen, leren en beleven. Kinderen en leraar krijgen met Hop Up alles in handen om zelf te bepalen hoe hun speel- en leerruimte eruit zal zien. Met de neutrale materialen bouwen ze de gekste constructies die ze zelf bestemming én betekenis geven of nestelen zich in kleine hoekjes waar ze rust en geborgenheid vinden als er te veel prikkels zijn.


De Playground verandert en transformeert naargelang de fantasie van de kinderen en de wendingen die hun spel neemt. Wat eerst nog een lieflijke poppenkast is, wordt een moment later een monster dat bestreden moet worden. Een piratenschip wordt in een mum van tijd omgevormd tot een kapsalon, inclusief wastafel en haardroger. Het is veel leuker om postbode te spelen in een zelfontworpen kantoortje, met de brievenbus die je zelf bedacht hebt. Op die manier brengt Hop Up de intrinsieke kracht van kinderen naar boven. Denk maar aan wat Loris Malaguzzi zei over de ruimte als derde pedagoog: ‘materiaal en inrichting kan kinderen op een positieve manier prikkelen en uitdagen’. Hop Up zet die gedachte door. Het neemt kinderen serieus en heeft een sterk vertrouwen in de mogelijkheden van het krachtige, nieuwsgierige en vindingrijke kind.




bottom of page